فهرست

16 خرداد، روزجهانی محیط زیست

پنجم ژوئن هر سال همزمان با شانزدهم خرداد ماه، از سوی سازمان ملل متحد، روزجهانی محیط زیست نام گذاری شده است. هدف از نام گذاری این روز، همانا افزایش آگاهی های مردم دنیا در رفتار صحیح  با محیط زیست به عنوان پایه و پل سلامت افراد بشر و نیز یادآوری و تحریک دولت های جهان به ویژه کشورهای صنعتی نسبت به کاهش آلودگی های زیست محیطی می باشد.

   مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اولین کنفرانس جهانی محیط زیست خود را در سال 1971 میلادی در شهر استکهلم سوئد برگزار نمود. در این کنفرانس، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) توسط اعضای مجمع عمومی بنیان گذاری شد.

   هر ساله با توجه به بروز مشکلات جهانی مهم در دنیا، UNEP یک موضوع را به عنوان شعار جهانی سال معرفی می نماید که شعار امسال با عنوان" احیای زمین و استقامت در برابر بیابان زایی و خشکسالی1" نام گذاری شده است. در این روز، اقشار مختلف جهان به ویژه دانش آموزان، دانشگاهیان و به ویژه گروه ها و سازمان های مردم نهاد (NGOs) حامی محیط زیست، برنامه های مختلف و متنوعی از قبیل: راهپیمایی، نظافت و پاکسازی نمادین محیط زیست، دوچرخه سواری، درختکاری، مسابقات مقاله نویسی و نقاشی و برگزاری سخنرانی در زمینه مقولات مختلف محیط زیست را برگزار می نمایند.

1- Land restoration, desertification and drought resilience

تهیه و تنظیم: دکتر عبدالایمان عموئی، استاد گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بابل.