بسمه تعالی
دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی بابل
دانشکده بهداشت
استانداردهای مشاوره تحصیلی استاد- دانشجو توسط استاد مشاور
- وظایف کلی استاد مشاور
- تسلط به آئین نامه ها ودستورالعملهاي آموزشي، رفاهي، فرهنگي، اجتماعي،پژوهشي و مشاوره
- آشناكردن دانشجو با مقررات و ضوابط آموزشي، پژوهشي، دانشجويي و انضباطي
- تشكیل پرونده ( زيج مشاوره) براي دانشجويان
- ارائه مشاوره هاي الزامی به دانشجو در زمینه برنامه ريزي درسي، نحوه ادامه تحصیل و آماده سازي وي براي پذيرش مسئولیت شغلي در آينده
- ارزيابي مداوم ومستمر وضعیت تحصیلي دانشجو
- بررسي و تايیدكلیه فرم هاي انتخاب واحد،گواهي پزشكي، میهماني، انتقالي، جابجايي و حذف و اضافه و حذف اضطراري واحدهاي درسي، حذف كلیه دروس اخذ شده در يك نیمسال.
- شناخت استعدادها و توانايي هاي بالقوه دانشجو وكمك به شكوفايي منطقي آنها و معرفي دانشجويان موفق در زمینه هاي آموزشي، پژوهشي وفرهنگي به مسئولین دانشكده وEDC
- بررسي و شناسايي مسائل و عوامل موثر بر روند تحصیلي دانشجو
- اعلام مشكلات دانشجويان با هماهنگي مسئول اساتید مشاوردانشكده به مديرگروه مربوط يا معاونت آموزشي دانشكده
- معرفي دانشجويان با هماهنگي مسئول اساتید مشاور به واحدهاي مختلف دانشگاه از جمله مركز مشاوره و راهنمايي تحصیلي دانشگاه در مواردي كه نیاز به همكاري و مشاوره تخصصي داشته باشند.
- شركت استاد مشاور دركارگاه آموزشي و جلسات مربوط به استادان مشاور.
- شركت استاد مشاور در جلساتی كه توسط مسوول اساتید مشاور و يا معاون آموزشي دانشكده در هر نیمسال تحصیلي تشكیل مي گردد.
- تهیه گزارش عملكرد و ارائه به مسئول اساتید مشاور دانشكده در پايان هر نیمسال تحصیلي.
- برنامه مشخص جهت برقراری ارتباط و بررسی ویژگی های دانشجویان جدیدالورود
الف: استاد مشاور گارگاه مهارتهاي ارتباطبادانشجو را قبل از بعهده گرفتن مسوولیت مشاوره دانشجو گذرانیده است.
ب: هر دانشجوي پزشكي در بدو ورود به دانشگاه نزد استاد مشاوره تحصیلي خود مراجعه مي كند. استاد مشاور تحصیلي در اولین جلسه خصوصي آشنايي با دانشجو ( ترجیحا هفته هاي اول ورود دانشجو به دانشگاه و معرفي به استاد مشاور) با دانشجو، فرم مشخصات و ويژگي هاي دموگرافیك رااز دفترچه"زیج مشاوره تحصیلی استاد-دانشجو"، تكمیل مي كند.
ج: شناسايي دانشجويان خاص در سالمت جسماني و رواني در بدو ورود به دانشگاه
د: استاد مشاور از وضعیت رواني دانشجو توسط دريافت فیدبك از واحد مشاوره دانشگاه در خصوص نتايج"تست غربالگري رواني دانشجويان" مطلع مي شود و نتايج آن را در دفترچه زيج مشاوره ثبت مي كند.
ه: دانشجو دربدو ورود در جلسات كارگاههاي مهارتهاي زندگي و توانمنديهاي حرفه اي كه توسط واحد مشاوره دانشگاه برگزار مي شود، شركت كند و گواهي آن را به استاد مشاور تحويل دهد.
- برنامه مشخص جهت معرفی رشته های دانشکده و ظرفیت های دانشکده به دانشجویان جدیدالورود
الف:جلسه معارفه مشترک مسئول اساتید مشاور دانشكده با حضور اساتید مشاور و دانشجويان ورودي هاي جديد، جهت معرفي اساتید مشاور به دانشجويان
ب: برگزاري جلسه گروهي اساتید مشاور دانشجويان با دانشجويان جديدالورود جهت معرفي رشته ها، قوانین آموزشي، مقررات حرفه اي
ج: جلسه معارفه دانشجويان جديدالورود با مقررات انضباطي دانشكده
- ارزیابی شرکت دانشجو در فعالیت های فوق برنامه به منظور تحقق رشد فردی، شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی، افزایش انگیزه و نشاط تحصیلی و منش حرفه ای در دانشجویان.
- حمایت از امنیت اجتماعی، حقوقی، اخالقی، روانی و پیشگیری از آسیب های احتمالی دانشجواز طريق راهبردهاي
زير:
الف: شركت استاد مشاوردر كارگاه توانمندسازي اساتید مشاور جهت شناسايي دانشجويان در معرض آسیب
ب: برقراري جلسات منظم مشاوره تحصیلي استاد-دانشجو در طول ترم تحصیلي مطابق فرم در دفترچه زيج و گزارش آن به مسوول اساتید مشاور دانشكده پزشكي در پايان ترم تحصیلي
ج: شناسايي و ارجاع دانشجويان در معرض خطر به واحد مشاوره دانشكده و پیگیري نتايج آن.
د: پايش و اثربخشي خدمات مشاورهروانشناختي پس از ارجاع دانشجو توسط استاد مشاور
- طراحی و پیاده سازی برنامه مشخص برای حمایت از گروه های دانشجویی خاص
دانشجویان خاص شامل نخبگان و استعدادهای درخشان، وضع تحصیلی نامناسب، نیازهای ویژه جسمانی و روانی، شرایط اقتصادی و رفاهی نامطلوب می باشند.
الف: بررسي جلسات مستمر با دانشجو در خصوص وضعیت پیشرفت تحصیلي در طول ترم
ب: در هر ترم تحصیلي دانشجويان دچار افت/مشروط تحصیلي توسط آموزش دانشكده به اساتید مشاور دانشكده ارجاع داده مي شود.
البته استاد مشاورنیزبا بررسي معدل تحصیلي، دانشجويان افت/مشروطي راشناسايي مي كند.
ج: در هر ترم تحصیلي دانشجويان دچارافت/ مشروط تحصیلي، توسط اساتید مشاور با فرم ارجاع به واحد مشاوره تحصیلي دانشكده ارجاع داده مي شوند.
د: در صورتي كه دانشجو مراجعه نكند، بصورت كتبي بطور همزمان به مسئول اساتید مشاور دانشكده، و واحد مشاوره دانشكده اطلاع داده مي شود تا علل عدم مراجعه موضوع پیگیري شود.
ه: در صورتي كه دانشجو نیاز به ارجاع به كمیته خاص حمايت از دانشجويان آسیب پذير متشكل از روانشناسان، روانپزشكان و معاونت فرهنگي و و اساتید مجرب دانشكده داشته باشد، استاد مشاور تحصیلي با برقراري ارتباط با مشاور روان دانشجو، روند درمان را پیگیري مي كند.
ن: شناسايي دانشجويان خاصو بررسيسالمت جسماني و رواني در طول تحصیل