فهرست

روز ملی بهره‌ وری و بهینه سازی مصرف

 

بهره وری به گونه معمول به استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، امكانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی گفته می شود كه به یک انسان و یا در مقیاس بزرگتر یک کشور برای رسیدن به رشد و شكوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی كمك می كند.

روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای است برای تكرار، تاکید و ضرورت داشتن رفتار هوشمندانه و مسولانه در جلوگیری از هدر رفت امکانات، بهره ورتر بودن و بیان اهمیت استفاده مؤثر و شایسته همه موردهای گفته شده بالا در جامعه است. از طرفی فرصتی ارزشمند برای نشان دادن راهکارهای اجرایی و عملی همگانی برای دستیابی به توسعه پایدار می باشد. انتظار می رود دانشگاهیان و فرهیختگان گرامی کشور نیز در این زمینه همچنان پیشگام باشند.

نقش رسانه های گروهی و در سال های کنونی فضای مجازی در به بار نشستن این هدف ها بسیار پررنگ و انکار ناپذیر است. بنابراین شایسته است استادان، همکاران و دانشجویان گرانقدر با مطالعه و بهره گیری از تجربه های دیگر کشورها و فرهنگ ها به بازیابی و بازسازی دوباره فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در این زمینه بپردازند.

جالب است که یادآوری کنم این کار را بایستی از خودمان آغاز کنیم و هر کدام از ما با توانایی ویژه ای که داریم در این فرآیند بزرگ ملی در بهینه سازی مصرف و حفظ محیط زیست کشورمان کوشا باشیم. نمایش الگوهای ملی و فرهنگی گذشتگان ما با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و واقع شدن در منطقه خشک و کم آب به عنوان یک تهدید همیشگی و از طرفی داشتن منابع زیاد طبیعی و شاهراه جهانی بودن به عنوان فرصتی بی مانند، می تواند کمک کننده باشد. بدون تردید آموزش همه جانبه، یکی از نیازمندی های همیشگی به بار نشتن این هدف هاست.

                                                                                               

دکتر سید حسین موسوی انیجدان 

عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی پرتوها