فهرست

8 اردیبهشت، روز جهانی ایمنی بهداشت کار

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت کار در سال 1403 (2024 میلادی) بر پیامد و آثار تغییرات اقلیمی بر  مسائل ایمنی و سلامت کار متمرکز شده است. تغییرات الگوهای آب و هوایی در جهان، تاثیرات قابل توجهی بر محیط های کار و به ویژه بر ایمنی و سلامت نیروی کار خواهد داشت.

مثال هایی از مخاطرات شغلی ناشی از تغییرات اقلیمی عبارتند از:

  • فشار گرمایی: پیش بینی می شود تا سال 2030 میلادی، به دلیل گرمای بیش از حد محیط کار یا به دلیل اینکه کارگران مجبور می شوند با سرعت کمتری کار کنند، هر ساله بیش از 2 درصد از کل ساعات کاری در جهان از بین برود.
  • تشعشعات ماوراء بنفش: نازک شدن لایه اوزون در جو زمین می تواند مواجهه بیشتر کارگران با اشعه ماوراء بنفش خورشید را تا سطوح خطرناکی در پی داشته باشد. از جمله مشاغل پرخطر از این حیث کارگرانی هستند که در فضای باز کار می کنند و از جمله مشکلات جدی این موضوع، افزایش موارد سرطان های پوست می باشد.
  • آلودگی هوا: تغییرات اقلیمی می تواند بر میزان آلاینده های هوای بیرون و داخل محیط های کار اثرگذار باشد. تحت شرایط اقلیمی جدید، کارگران شاغل در فضاهایی باز بیش از گذشته در معرض آلودگی هوا قرار خواهند داشت. بویژه کسانی که در شهرهایی با سطوح بالایی از آلودگی هوا کار می کنند. از جمله پیامدهای اولیه وضعیت جدید می توان به افزایش موارد سرطان ریه، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی، بیماری قلبی عروقی و تحریک چشم اشاره کرد.
  • مواجهه با مواد شیمیایی: تغییرات ایجاد شده در باروری خاک، آفات نباتی و محصولات زراعی ناشی از تغییرات اقلیمی می تواند وضعیت استفاده از آفت کش ها را دستخوش تغییر نماید. این شرایط جدید با خطرات بیشتری برای کشاورزان، کارگران صنایع شیمیایی، فروشندگان آفت کش ها، و دیگر مشاغل همراه است. از جمله پیامدهای اولیه وضعیت اخیر می توان به افزایش موارد مسمومیت، سرطان، اختلال غدد درون ریز، اختلالات تولید مثل، بیماری قلبی عروقی و آسیب به سیستم ایمنی اشاره داشت.

لازم به ذکر است که علاوه بر موارد فوق، بسیاری از موارد دیگر مانند افزایش حوادث فاجعه بار صنعتی و بلایای طبیعی نیز قابل ذکر هستند.