فهرست

27 بهمن روز جهانی خلاقیت و نوآوری

روز جهانی خلاقیت و نوآوری یکی از روزهای جهانی سازمان ملل متحد است که هر ساله با هدف آگاهی در مورد اهمیت خلاقیت و نوآوری در رفع مشکلات جهانی و از جمله معضلات مختلف اجتماعی گرامی داشته می‌شود. نخستین گرامیداشت روز جهانی خلاقیت و نوآوری، به ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ بر می گردد اقدامی که بدنبال قطعنامه ی ۷۱/۲۸۴ سازمان ملل متحد با حمایت ۸۰ کشور جهان صورت پذیرفت. البته در تقویم فارسی روز 27 بهمن روز نوآوری نام گذاری شده است.

 از لحاظ لغوی بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای به وجود آوردن یک فکر یا ترکیب ایده‌ها و ایجاد پیوستگی میان ایده‌ها را خلاقیت تعریف می کنند. اما تعریف نوآوری کمی متفاوت است و بیشتر به معنی عملیاتی ساختن ایده به وجود آمده از خلاقیت می باشد. امروزه بر همین اساس کشورهای دنیا را با توجه به شاخص هایی تقسیم بندی می کند.

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که چگونه می‌توان رویکردهای سیاستگذاری خلاقانه کشورهای پردرآمد را برای کشورهای در حال توسعه اجرایی کرد؟ در پاسخ باید گفت، اولین قدم مسلما" نگاهی به سیاست‌های خلاقانه در کشورهای پردرآمد در دهه گذشته است. سیاستگذاران در کشورهای توسعه یافته، یک رویکرد سیستمی نوآورانه را دنبال کرده اند که در آن نوآوری نتیجه برهمکنش میان موسسات، سیاست‌ها و نقش آفرینی نوآوران است. در کشورهای پیشرفته همچنین فهم و تجربه لازم برای تبدیل علم یا ایده به نوآوری و تجاری سازی آن را هم فراهم کرده اند.

طی چند سال اخیر در دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه های علوم پزشکی قدم های مفیدی برای حرکت به سمت فعالیت های نوآورانه و دانش بنیان برداشته شده است. نشت های هم اندیشی به منظور ارتقا دانشگاه ها به نسل 3 و 4، فعال کردن مراکز رشد و فناوری، سوق دادن تحقیقات به سمت پژوهش های محصول محور، برگزاری جلسات متعدد در حوزه های تخصصی و همچنین برگزاری استارت اپ ها  از جمله ی این اقدامات می باشند. یقینا برای رسیدن به سطح مطلوب سالها تلاش در کنار تخصیص بودجه های منطقی به این حوزه مورد نیاز می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی بابل مانند سایر دانشگاه ها این بستر مهیا شده است. مرکز رشد سلامت، کمیته تحقیقات و فناوری، مرکز نوآوری گیاهان دارویی و مرکز تحقیقات BMAT پذیرای ایده های فناورانه دانشجویان و اساتید محترم می باشند. دانشجویان و اساتید محترم با مراجعه به این مراکز می توانند با فعالیت های آنها آشنا شده و در صورت داشتن ایده با راهنمایی کارشناسان این حوزه در مسیر درست گام بردارند.

گردآوری: دکتر محمدحسین اصغری، عضو هیات علمی گروه سم شناسی و داروشناسی، دانشگاه علوم پزشکی بابل.