فهرست

۴ ژانویه برابر با ۱۴ دی ماه، روز جهانی هیپنوتیزم

۴ ژانویه برابر با ۱۴ دی ماه هر سال به نام روز جهانی هیپنوتیزم نامگذاری شده است. علت این انتخاب، از بین بردن باورهای غلط و ترس‌های رایجی است که در مورد هیپنوتیزم  وجود دارد. در همین راستا و با ابتکار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل نشستی علمی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.

در خلاصه ای از مطالب مطرح شده در این جلسه باید گفت:

 در عصر حاضر بیماری های اضطرابی، افسردگی و حتی دردهای روان تنی امری شایع در سراسر دنیا هستند که در بسیاری از موارد می‏توانند ریشه ذهنی داشته باشند. روش های درمانی حاضر بواسطه اهمیت بالای سلامت روان نیازمند انعطاف و پیشبرد شیوه هایی است که به افراد جامعه امکان خودباوری و ارزشمندی بدهد.

شناخت هیپنوتیزم و کاربردهای آن در درمان های پزشکی و روانشناسی می‏تواند علاوه بر کارآمدی و تسهیل روند درمان های پزشکی، باعث افزایش اعتماد به نفس و خودآگاهی شود.

وقتی فردی تحت هیپنوتیزم قرار می‏گیرد حالت متفاوتی از هشیاری را تجربه می کند و با دقت و تمرکز بیشتری می تواند به درون خود، آگاه شود بنابراین وقتی توجه فرد کاملاً محدود و متمرکز شود با دقت و سرعت بیشتری می‏تواند با مسائل درونی خود سازگار گردد.

در تعریف بهداشت روانی، سلامتي نوعی رفاه جسمی، رواني و اجتماعي است. بنابر این اعتقاد بر این است که ما می‏توانیم از طریق این شیوه آرامش روانی و جسمی بیشتری را تجربه کنیم.

هیپنوتیزم می‌تواند به انسان کمک کند که مدیریت بیشتری بر رفتارهای خود داشته و در صورت نیاز تغیرات دلخواه را ایجاد کند. این شیوه علاوه بر این می‏تواند به کاهش چشمگیر اضطراب و کاهش درد کمک کند. این روش به طور موفقیت‌آمیزی در درمان مشکلات خواب، شب‌ادراری، سیگارکشیدن و پرخوری، تیک، دردهای روان تنی و انواع فوبیا استفاده می‌شود.

در خاتمه باید گفت، شناخت هیپنوتیزم و استفاده از درمان هیپنوتیزمی در کنار درمان های پزشکی و روانی می‏تواند با درنظر گرفتن ویژگی های فرد باعث تسکین رنج های ذهنی و روانی شده و خودباوری را در انسان تقویت کند.

              زهرا گنجیان، روانشناس کودک و نوجوان و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران