فهرست

گزارش یک پژوهش دانشجویی; احساس خواب آلودگی و پایین بودن کیفیت خواب بر خلاقیت دانشجویان اثر منفی می گذارد.

 

خلاقیت نیروی محرک برای حرکت به جلو از هر وضعیت به وضعیتی بهتر از طریق طرح ها، ایده ها، و راه های ابتکاری و نوین است. ما برای حل بسیار از مشکلات خرد و کلان در همه حوزه های بشری همواره نیازمند خلاقیت هستیم و در حقیقت خلاقیت لازمه رویارویی با مشکلات نوین و نیازهایی است که در زندگی خود حس می کنیم در پژوهشی که توسط  دکتر آرام تیرگر، عضو هیات علمی دانشکده بهداشت و تیمی از همکاران روی گروهی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1402 طراحی گردید، اثر کیفیت خواب و احساس خواب آلودگی بر میزان خلاقیت دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه که در مجموع روی 218 دانشجوی رشته پزشکی انجام پذیرفت، مشخص شد که خواب آلودگی، بطور قابل ملاحظه ای بر خلاقیت دانشجویان تاثیرگذار است. به عبارتی، دانشجویان با میزان خواب آلودگی بیشتر از میزان خلاقیت کمتری برخوردار هستند.

ازمیان انواع عوامل جمعیت شناختی مانند جنس، وضعیت تاهل، وضعیت درآمد و مقطع تحصیلی دانشجویان مشخص شد که ارتباط این دو عامل یعنی خستگی و خلاقیت در بین دانشجویان مرد، مجرد، با وضعیت درآمد ضعیف و در مقطع کارآموزی شدیدتر است.

همچنین با توجه به یافته ها مشخص شد که وضعیت خلاقیت در حدود 41 درصد از دانشجویان، کم و کیفیت خواب در 65 درصد آنان، نامناسب است. با انجام بررسی های بیشتر همچنین مشخص شد که بین وضعیت مصرف سیگار، چای و قهوه قبل از خواب با خلاقیت ارتباط وجود  دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف سیگار با کیفیت خواب در ارتباط است و خواب آلودگی با وضعیت رضایت دانشجویان از میزان درآمد در ارتباط است.

یافته های این پژوهش بطور خلاصه گویای آن بودند که بین خواب آلودگی و خلاقیت کارآموزان و کارورزان پزشکی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد، بنابر این با توجه به حساسیت بالای خدمات پزشکی و پیامدهای جبران ناپذیر ناشی از خواب آلودگی و همچنین اهمیت مقوله خلاقیت در پزشکی، لازم است تا حداکثر تلاش به منظور کاستن از میزان خستگی دانشجویان و بهبود کیفیت خواب آنها صورت پذیرد.

این مطلب توسط آقای دکتر تیرگر، استاد گروه بهداشت عمومی و سلامت سالمندی تهیه شده است.