فهرست

26 مهر لغایت­ 2 آبان ماه << هفته تربیت بدنی گرامی باد >>

ورزش به مجموعه فعالیت‌ها یا مهارت‌های جسمانی  گفته می شود که بر پایه یک رشته قوانین به صورت همگانی یا انفرادی با اهداف مختلفی مانند تفریحی، مسابقه، ایجاد نشاط، کسب آمادگی جسمانی و یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد. ورزش و فعالیت جسمانی نقش به‌سزایی در بهبود کیفیت زندگی و سلامتی انسان دارد و دقیقا" به همین دلیل از سال ۱۳۸۳، روز ۲۶ مهرماه به عنوان « روز تربیت بدنی و ورزش » نامگذاری شده است. البته گفتنی است که در ایران علاوه بر این روز، بیست و ششم مهر تا دوم آبان ماه نیز بعنوان هفته تربیت بدنی گرامی داشته می شود.                                                                                     

ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب، عدم استعمال دخانیات و انجام مراقبت های دوره ای، در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به بالاترین سطح سلامت جسمی نقش بسزایی دارد. ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نیز مؤثر است. مطالعات متعدد نشان می دهد که موارد افسردگی، اضطراب و برخی اختلالات روانی بواسطه فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی ایفاء نقش می کند.

ورزش های سبک مانند پیاده روی، باعث مصرف انرژی شده و سهم بسیار مهمی در کنترل وزن و کاهش قند خون و چربی در بدن دارد. فعالیت فیزیکی سبک و منظم همچنین از طریق تقویت سیستم ایمنی، باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا شده و بر اساس برخی از گزارش ها در پیشگیری از سرطان مؤثر میباشد.

ورزش برای کودکان نیز لازم و ضروری است. کودکان به طور طبیعی به ورزش، بازی و تحرّک علاقه مند هستند و بازی و تحرّک، برای رشد آن ها از اثرات مثبت بسیار برخوردار است. از اینرو، وظیفه والدین ایشان است که سعی کنند کودک خود را به ورزش ها و بازی هایی ترغیب کنند که فکر، روح، جسم و شخصیت آنان را بارور نموده و آن ها را برای زندگی سالم و مفید آماده می سازد.

در مجموع ورزش برای همه گروه های سنی البته با پاره ای از ملاحظات، برای همه آقایان و خانم ها مفید است.

چند توصیه کلی در رابطه با ورزش:

  -                           برای انجام ورزش، در طی روز، زمان خاصی را اختصاص دهید.

-                            اگر دچار بیماری خاصی هستید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

 -                           از انجام ورزش در ساعات گرم روز و یا هوای آلوده خودداری کنید.

-                            در صورت تپش قلب شدید، درد قفسه سینه، حالت تهوّع و تنگی نفس، از فعالیت ورزشی دست بکشید.

این مطلب با همکاری، آقای احمد صفری، کارشناس  ارشد تربیت بدنی از واحد تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی بابل تهیه شده است.