فهرست

گرامیداشت روز جهانی ریشه‌کنی فقر

روز جهانی ریشه‌کنی فقر 

International Day for the Eradication of Poverty

در سال ۱۹۹۲ میلادی برای اولین بار، هفدهم اکتبر برابر با بیست و پنجم مهر از سوی سازمان ملل متحد تحت عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر نامگذاری شد. سابقه برگزاری روز جهانی مبارزه با فقر به سال ۱۹۸۷ و گردهمایی حدود ۱۰۰ هزار نفر در مورد حقوق و آزادی بشر در میدان تروکادرو پاریس برمی گردد، که محل امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ بوده‌ است.

هر جا که مردان و زنان محکوم به فقر شدید باشند، حقوق بشر نقض می‌شود. از اینرو وظیفه رسمی و انسانی همه ما انسان هاست که به این حقوق احترام بگذاریم و جهت تحقق آن بکوشیم.

گرامیداشت روز جهانی ریشه‏‌کنی فقر، اقدامی است به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت پایان دادن به فقر در جهان و بهانه‌ای است برای جلب توجه همه انسان ها به مواردی مانند:

              1.  تحصیل و تربیت دانش‌آموزان که زمینه ساز فقر در آینده است،

             2. تلاش برای زدودن فقر ذاتی یا همان فقر ناشی از ناتوانی های جسمی و ذهنی

             3. کوشش به منظور تسهیل شرایط کار و اشتغال و جلوگیری از بیکاری و فقر ناشی از عدم کسب درآمد

             4. بکارگیری روش های نوین به منظور ارتقاء کمیت و کیفیت فعالیت ها و در نتیجه افزایش درامد شاغلین

             5. فراهم نمودن امکان رشد و توسعه در مناطق کمتر برخوردار و تسهیل بالندی تولید و افزایش درآمد

             6. تلاش فردی و اجتماعی جهت کنترل و کاهش تورم

البته شایان ذکر است که به عقیده برخی از متخصصان مهم‌ترین سیاست برای کاهش فقر، مبارزه با فقر نیست، بلکه پیشگیری از فقر است، بنابراین مؤثرترین سیاست فقر زدایی، سیاست ضد تورمی و حمایت از تولید فناورانه ملی است.

این مطلب با همکاری خانم دکتر زینب فرهادی، استادیار سیاستگذاری سلامت و عضو هیئت علمی گروه بهداشت عمومی و سلامت سالمندی تهیه شده است.