فهرست

18 مهر، روز جهانی بهداشت روان گرامی باد

روز جهانی بهداشت روان فرصتی برای مردم و همه جوامع است تا با تاکید بر موضوعی تحت عنوان "سلامت روان یک حق جهانی بشر است" متحد شوند و بواسطه آن دانش عمومی را بهبود بخشیده، دست به اقداماتی بزنند که موجب ارتقائ سلامت روان آنها به عنوان یک حق اساسی می شود. شعار امسال روز جهانی سلامت روان:

سلامت روان، حق ماست

World Mental Health Day 2023

خاستگاه روز جهانی بهداشت روان به سال 1992 باز می گردد، زمانی که فدراسیون جهانی بهداشت روان برنامه ای را برای ارتقاء آگاهی جهانی و به منظور توجه بیشتر به اختلالات روانی ، تاثیرات منفی آن برجوامع بشری و پیشگیری از تبعات آن از سلامت روان آغاز کرد. به همین منظور  در ایران هر ساله  18 تا 24 مهرماه  را بعنوان هفته بهداشت روانی نامگذاری کرده­اند. عمده ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی، تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان می باشد. که امسال با شعار " سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه است " انتخاب شد. در قالب این شعار، امید است که مردم تشویق شوند در مورد سلامت روان خود صحبت کنند و انگ های مرتبط با بیماری روانی را ریشه کن کنند. در سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیری در مورد سلامت روانی صورت گرفته است. این باعث شده است که مردم بیرون بیایند و به راحتی در مورد مسائل بهداشت روانی خود صحبت کنند. با این حال، هنوز راه درازی در پیش است تا جامعه به طور کامل اهمیت سلامت و رفاه روانی افراد را تشخیص دهد. در واقع؛ سلامت روان یک حق اساسی برای همه ما نسان ها است. هر کس، در هر کجا که باشد، حق برخورداری از بالاترین سطح قابل دستیابی از سلامت روان را دارد. سلامت روان برای سلامت و رفاه کلی ما حیاتی است.

 

 بهداشت روان در دوران دانشجویی

دانشجویان در دوران تحصیل با فشار‌های زیادی از جمله امتحانات، تکالیف و تغییرات اجتماعی مواجه هستند. حفظ سلامت روان در این دوران کمک به کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت زندگی دانشجویی می‌کند. ارتقاء سطح بهداشت روان در دانشگاه‌ها و البته خوابگاه‌ها می‌تواند در پیشگیری از مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک کند. دانشجویان با دسترسی به خدمات مشاوره و پشتیبانی مناسب، می‌توانند به مشکلات روانی پیش از افزایش شدید آن‌ها پرداخته و بهبود یابند. دانشجویان در دوران تحصیل به تجربه‌های اجتماعی فراوانی دست می‌یابند. سلامت روانی قوی می‌تواند رفاه اجتماعی آن‌ها را تقویت کرده و ارتباطات اجتماعی بهتری برقرار کنند.

چگونه می‌توان برای حفظ و ارتقاء سلامت روان اقدام کرد؟

1- اطلاع از پتانسیل‌های درونی و تقویت آن‌ها

2- برقراری ارتباط با معنا و مناسب با دیگران

3- مدیریت استرس و کنار آمدن با مشکلات در زندگی

4- پرداختن به فعالیت‌ها و کارهای مفید و سازنده در زندگی

5- پرداختن به فعالیت‌های جسمی و دوری از عدم تحرک

6- همکاری و همدلی با دیگران

7- داشتن خواب کافی

8- کمک از مشاوارن در صورت نیاز

تهیه و تنظیم: آقای ایمان حسینی

کارشناس واحد مشاوره دانشکده بهداشت